Yasa yürürlüğe giriyor: AB’den sosyal medyaya ‘katı kurallar’
Avrupa Parlamentosu’nun 2020 yılında kabul ettiği “Dijital Hizmetler Yasası” 25 Ağustos 2023’te yürürlüğe girecek. Avrupa Komisyonu tarafından hazırlanan yasa, aralarında YouTube, Instagram, Facebook, Twitter, Tik’in de bulunduğu 19 sosyal medya platformuna ‘katı kurallar’ getirecek. Tok, Google ve Wikipedia.
BBC Türkçe’den Yusuf Özkan’ın haberine göre, yasanın çıktığı tarih itibariyle yasa dışı ve zararlı içeriklere karşı önlem almayan sosyal medya platformları ağır para cezalarına çarptırılacak. Şirketler yasaları ihlal etmeye devam ederse, Avrupa Birliği (AB) içindeki faaliyetleri sonlandırılacaktır.
YENİ YASA NE GETİRİYOR?
AB Dijital Hizmetler Yasası, platformları reşit olmayanları ‘fiziksel, zihinsel veya ahlaki gelişimlerini bozabilecek’ içerikten korumak için önlemler almaya zorlayacak. Söz konusu yasa kapsamında, sosyal medyada din ve siyasi görüş gibi hassas bilgilere dayalı reklamların kullanıcılara gösterilmesi durdurulacak.
Yasaya göre geçersiz haber, üzerinde oynanmış görsel ve fotoğraf gibi yapay zeka kaynaklı içeriklere izin verilmeyecek. Avrupa Birliği makamları, halk sağlığını veya seçimleri tehlikeye atan bilgiler gibi müsrif içeriği teşvik edip etmediklerini izlemek için sosyal medya bilgilerine ve algoritmalarına erişebilecek.
Herhangi bir kriz ya da doğal afet durumunda sosyal medya platformları, algoritmalarını talebe göre hızla ayarlamak zorunda kalacak. Bu platformların bağlı olduğu şirketler de kamu sağlığı, çocukların güvenliği ve ifade özgürlüğü gibi konularda olası risklerin yıllık değerlendirmesini yapmakla yükümlüdür. Şirketler bu tür aksilikler için aldıkları önlemleri açıklamak zorunda kalacaklar.
HANGİ PLATFORMLAR YASAL OLACAK?
Bağımsız soruşturma yükümlülüğü getiren platformlar da bilgilerini hükümetler ve araştırmacılarla paylaşmak zorunda kalacak. Kanun kapsamında büyük internet şirketlerine değerleme ve efor sistemi için 25 Ağustos’a kadar süre verildi.
Yeni yasa, AB nüfusunun yüzde 10’undan fazlasını veya 45 milyondan fazla aylık kullanıcısı olan 19 internet kuruluşunu kapsıyor. Kanun kapsamında önlem alması gereken sosyal medya platformları Facebook, TikTok, Twitter, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest ve Snapchat’tir. Bunlara ek olarak Apple ve Google’ın uygulama mağazaları, Google Haritalar, Wikipedia ve arama motorları Google ve Bing ile alışveriş siteleri Amazon, Booking, AliExpres, Google Shopping ve Zalando da yasaya tabi olacak.
YASA NE TÜR CEZA VERİYOR?
AB Dijital Hizmetler Yasasını ihlal eden şirketler, yıllık cirolarının yüzde 6’sına kadar para cezasına çarptırılabilir. Bazı şirketler için bu ceza milyarlarca avroya ulaşabiliyor. Cezaya rağmen yasaları çiğnemeye devam eden şirketlerin AB içinde faaliyet göstermesine izin verilmeyecek.
AB Komitesi önümüzdeki günlerde aralarında milyonlarca kullanıcısı olan porno sitelerinin de bulunduğu 4-5 internet platformunu daha listeye eklemeye hazırlanıyor.
Brüksel’deki yeni düzenleme hakkında bilgi veren AB Komisyonu İç Pazardan Sorumlu Üyesi Thierry Breton, bu internet platformlarının sistem üzerinde büyük etkisi olduğuna dikkat çekti. Breton, “Harika bir şirket olmak, büyük sorumluluk gerektirir. “İnterneti daha güvenli hale getirmek için ekstra sorumlulukları var” dedi. (DIŞ HABERLER)